نکات کلیدی برای تهیه سیلو ذرت با کیفیت بالا و روش های مختلف سیلو کردن
1402/07/03 10 دقیقه
نکات کلیدی برای تهیه سیلو ذرت با کیفیت بالا و روش های مختلف سیلو کردن

نکات کلیدی برای تهیه سیلو ذرت با کیفیت بالا:

  1. برداشت ذرت با رطوبت مناسب: فرآیند تخمیر یا ترش شدن توسط باکتری­ هایی انجام می­شود که مقداری از قندهای موجود در قطعه سبز گیاه را به اسید لاکتیک تبدیل کنند. این باکتری­ ها برای رشد و ایجاد یک تخمیر مثبت به شرایط مناسب نیاز دارند. یکی از این شرایط رطوبت است. سیلوی ذرت باید با 35 درصد ماده خشک یا 65 درصد رطوبت تخمیر شود تا بسته بندی آسان و رشد باکتری های مطلوب افزایش یابد.
  2. طول و ارتفاع خرد کردن علوفه و فرآوری هسته آن: اندازه قطعات علوفه ذرت برای تهیه سیلو باید 1 الی 3 سانتی­متر باشد. اگر طول قطعه سیلو شده خیلی درشت باشد بسته بندی آن مشکل شده و ممکن است به دلیل فساد و تخمیر ضعیف مشکلاتی ایجاد شود. فرآوری دانه ذرت و شکستن آن با آسیب به لایه محافظ دانه سبب دسترسی آسان به نشاسته ­ی موجود در آن شده که در شکمبه دام تحت تأثیر تخمیر میکروبی، انرژی مورد نیاز دام را فراهم می­ کند. لذا سیلوی ذرت که به درستی فرآوری شده باشد نباید دانه کامل داشته باشد و هیچ تکه­ ای از بلال قابل مشاهده نباشد. 
  3. تلقیح میکروبی (افزودنی­ های محرک میکروبی): در فرآیند تخمیر، باکتری­­ های دیگری نیز وجود دارند که با باکتری ­های تولید کننده اسید لاکتیک در رقابت هستند. بدین منظور می­توان با استفاده از فرآورده های میکروبی دیگری که قادر به تولید مقدار زیادی اسید لاکتیک در زمان کم و توقف فعالیت باکتری ­های هوازی هستند با کاهش pH سیلو و مهار رشد مخمر و کپک به تخمیر کمک کنند.
  4. بسته بندی: هدف از بسته بندی حذف هر چه بیشتر هوا برای ایجاد یک محیط بی هوازی است. با حذف کامل اکسیژن شرایط برای رشد باکتری ­های تولید کننده اسید لاکتیک افزایش و فرآیند تخمیر به طور مؤثر انجام می­ شود. 
  5. آب بندی و پوشش: بعد از پر کردن سیلو، یکی از مهم­ترین اقدامات درزگیری و پوشاندن آن است. بنابراین پس از پر کردن سیلوها بلافاصله با لایه‌های پلاستیکی پوشانده تا از ورود اکسیژن و فساد سیلو جلوگیری شود و همچنین از نفوذ باران و شستن برخی از مواد مغذی ممانعت گردد. در نهایت برای به حداقل رساندن ورود هوا به سیلو، پلاستیک­ ها با خاک، لاستیک­ ها یا سایر موارد سنگین فشرده می­ شود. 

انواع روش ­های سیلو کردن:

  1. سیلوهای افقی: دو نوع سیلو افقی وجود دارد. زیر سطح زمین (گودالی یا سنگری) و روی زمین (پناهگاهی و پشته­ ای). مزیت اصلی سیلوهای افقی هزینه سرمایه پایین و مناسب بودن آن­ها برای تغذیه دام در پن ­های جدا شده است.
  2. سیلوهای عمودی: به صورت استوانه­ای شكل و معمولاً سقف دار هستند. با مصالحی همچون چوب، بلوك و آجر ساخته می‌شود و غیرقابل نفوذ در مقابل هوا می­ باشند.
  3. سیلوهای توده ­ای: این نوع سیلوها از یک لایه بتن یا آسفالت برای محافظت در برابر آلودگی خاک و یک ورق پلاستیکی پلی اتیلن که سیلو (گاهی اوقات دیوار نیز) را می پوشاند، تشکیل شده است. این نوع سیلو ارزان‌ترین نوع سیلو است اما دارای سطح بزرگی است که در معرض هوا قرار دارد. در نتیجه، پوشش کافی دیوارهای داخلی با پلاستیک برای جلوگیری از آسیب علوفه لایه بیرونی، علاوه بر ورق پلاستیکی برای بالا، مورد نیاز است. آب بندی برای اطمینان از حفظ و کیفیت علوفه بسیار مهم است.
  4. سیلوهای برجی
  5. سیلوهای پلاستیکی

محاسن تهیه سیلو ذرت:

  1. علوفه ای خوش طعم با کیفیت نسبتاً ثابت و بازده و محتوای انرژی بالاتر نسبت به سایر علوفه ­ها دارد.
  2.  تولید سیلوی ذرت به نیروی کار، زمان و ماشین آلات کمتری نسبت به سایر علوفه­ ها نیاز دارد، زیرا فقط به یک فعالیت برداشت نیاز دارد. اما، یونجه و سیلوی علوفه اغلب به برداشت ­های متعدد نیاز دارند. 
  3. هزینه هر تن ماده خشک برای سیلوی ذرت بسیار کمتر از سایر محصولات علوفه ­ای برداشت شده است.
  4. تهیه سیلوی ذرت در مقایسه با خشک کردن علوفه فضای کمتری را اشغال می­کند. 
  5. مقدار اتلاف در روش سيلو كردن كمتر از روش خشك كردن است. اتلاف در روش سيلو 15 درصد و در خشك كردن بيش از 20 درصد مي باشد.

مجموعه تولیدی و آموزشی خوراک دام بهدام
مجموعه تولیدی و آموزشی خوراک دام بهدام

مجموعه تولیدی و آموزشی بهدام در راستای افزایش آگاهی دامداران عزیز تصمیم به آموزش رایگان دامداران محترم گرفت تا با روشهای نوین تغذیه از هزینه های سنگین جلوگیری شود 

مدیریت محترم این مجموعه برای بهترین آموزشها از ظرفیت اساتید دانشگاهی و کارشناسان برجسته تغذیه دام  دعوت نمودن 

مطالب مشابه